Faller AMS Club Sweden
Links
Hjul däck fälgar
Till Startsidan

Under AMS-bilarnas produktionstid så förekom olika däck- och fälgvarianter beroende på tillverkningsdatum.

hjul

Fälgar

A Den äldsta fälgen, satt på de tidiga bilarna med blockmotor. Slät, okromad fälg av grå plast.

B Relativt sällsynt Mercedesfälg, satt på ett mindre antal av de första MB 190 / 220. Grå plast.

C Efterföljaren till fälg A, har samma form men är kromad. Fanns bara på blockmotorchassin.

D Ekerfälg, mycket vanlig på pannkakschassin. Förekom också på sena blockmotorchassin. Finns även en variant med breda fälgbanor.

E Den sista varianten, ränndesign. Fanns bara på sena pannkakschassin.

Däck

A Däck med breda profilspår på en sida.

B Däck med osymmetriskt tvärsnitt, slät insida, fin profil på utsidan.

C Smala däck med dubbelsidig profil.

D + E Continentaldäck, relativt breda och mjuka med bra grepp.

Bra däck är också viktigt för att få motorns effekt överförd till vägbanan. Precis som i verkligheten. Så snart däcken börjar bli torra och hårdnar blir problemen värre. Värst blir det ju naturligtvis i stigningar men även tvära kurvor skapar stora problem. Här hjälper bara ett däcksbyte på bakaxeln. Den som har gott om däck byter även på framaxeln. Då går bilen lugnare och mjukare.

De torra och hårda däcken skall du dock inte slänga, sätt dessa på dina ljusa bilar som skall stå under längre tid i vitrinen. Varför då detta? Jo, hos många äldre, ljusa AMS-bilar så har hjulhusen fått en hemsk brun missfärgning. Detta beror på att mjukgöraren i däcken har avdunstat under årens lopp. Den som med hjälp av lite polerpasta och ett näst intill oändligt tålamod har fått ordning på en missfärgad bil vill nog inte göra om proceduren utan sätter därför mer än gärna på gamla torra däck innan det att bilen ställs in i vitrinen.


Till Startsidan Till toppen på sidan