Faller AMS Club Sweden |
![]() |
Hjul
|
Till Startsidan |
Under AMS-bilarnas produktionstid så förekom olika däck- och fälgvarianter beroende på tillverkningsdatum. Fälgar A Den äldsta fälgen, satt på de tidiga bilarna med blockmotor. Slät, okromad fälg av grå plast. B Relativt sällsynt Mercedesfälg, satt på ett mindre antal av de första MB 190 / 220. Grå plast. C Efterföljaren till fälg A, har samma form men är kromad. Fanns bara på blockmotorchassin. D Ekerfälg, mycket vanlig på pannkakschassin. Förekom också på sena blockmotorchassin. Finns även en variant med breda fälgbanor. E Den sista varianten, ränndesign. Fanns bara på sena pannkakschassin. Däck A Däck med breda profilspår på en sida. B Däck med osymmetriskt tvärsnitt, slät insida, fin profil på utsidan. C Smala däck med dubbelsidig profil. D + E Continentaldäck, relativt
breda och mjuka med bra grepp. De torra och hårda däcken skall du dock inte slänga, sätt dessa på dina ljusa bilar som skall stå under längre tid i vitrinen. Hos många äldre, ljusa AMS-bilar så har hjulhusen fått en hemsk brun missfärgning. Detta beror på att mjukgöraren i däcken har avdunstat under årens lopp. Den som med hjälp av lite polerpasta och ett näst intill oändligt tålamod har fått ordning på en missfärgad bil vill nog inte göra om proceduren utan sätter därför mer än gärna på gamla torra däck innan det att bilen ställs in i vitrinen. |
|
Till Startsidan |
|
Till toppen på sidan |
|